Grön Interiör fyller år!

Inbjudan 3 års-jubileum alla kunder

Annonser

Hur du slappnar av och får en god natts sömn

Några av oss somnar så fort vi lägger huvudet på kudde och för andra är det en utmanade procedur att falla i sömn. För att kunna sova riktigt gott kan man förbereda sig. Här följer några tips för dig som ofta ligger vaken länge innan du somnar:

1. Håll regelbundna sovtider!

2. Lev riktigt ljust på dagen och mörkt på natten. Undvik att använda solglasögon (om det inte är farligt ljus) och se till att få riktigt solljus på dagen. På natten ska du ha det riktigt mörkt i ditt sovrum. Detta gör att din hjärna kan hushålla med ditt dyrbara melatonin (sömn- vaken- och humörhormon som bildas i tallkottskörteln) och inte låta det försvinna till ingen nytta.

3. Börja trappa ned på aktiviteterna för dagen senast vid kl 20 om du ska sova kl 23. Ta det lugnt! Inga jobbiga hjärnaktiviteter, diskussioner eller spännande filmer sent på kvällen. Du vill inte ha obearbetad adrenalin inför att du ska sova.

4. Gör en Att-göra-lista tidigt på kvällen inför nästkommande dagar så att du inte behöver älta dina kommande göromål på natten!

5. Säg allt du behöver säga till andra och gör klart samtal och ärenden när du är igång med dem dagtid. Allt för att underlätta för en skön sömn. Ältande kan driva vem som helst till vansinne på småtimmarna medan harmoniska tankar ger god sömn.

6. Gå inte till sängs med full mage! Ät inte efter senast kl 20, men drick gärna en kopp lugnande ört-te (inte svart, grönt, vitt eller rött te som alla är uppiggande). Lugnande ört te brukar innehålla Kamomillblommor.

7. Motionera lagom mycket för din kropp och ålder och ät på bestämda tider i lagom mängder av nyttig mat. Drick mycket rent vatten och håll sockerintaget nere. För mycket socker får ditt blodsocker att åka berg- och dalbana och påverkar därmed både sömnen och vakenheten. Om din lever mår dåligt av för mycket gifter och fett är det troligt att du vaknar, svettas eller sover dåligt på småtimmarna. Sköt om hela kroppen!

8. För en riktigt god sömn rekommenderas ett lagom varmt bad med lugnande eteriska oljor, en skiva avslappnande musik i stereon och levande ljus i säkra ljusstakar. Kura sedan i en skön badrock av ekologisk bomull med en kopp te och en bra bok (inte alltför spännande) innan det är dags att krypa till kojs i din personligt utvalda ekologiska madrass av naturmaterial med ljuvliga kuddar och täcken…

/Kaisa Frank

21_frau